VOEDING.

Alhoewel ik geen voedingsdeskundige ben, wil ik toch iets over voeding vermelden.
 
Enkele uitgangspunten:
  • Zorg allereerst dat je trainingsschema op orde is, daarna pas je voedingsschema.
  • Als je denkt dat je dit op de rails hebt, raadpleeg een andere trainer hierover.
  • Pas als je 100% uit je training haalt, ga dan eens goed nadenken over voeding (als je dat al niet automatisch een beetje hebt aangepast).
  • Ga voor voedingsadvies vooral NIET naar een diėtist(e), tenzij deze persoon ook een bewezen sporttrainer is.
  • Daarnaast kunnen voedingssupplementen een goede aanvulling zijn op je zware sporttraining.
  • Samengevat: Zorg eerst voor je sporttraining en denk dan pas na over voeding en/of voedingssupplementen.
 
Enkele voedingstips.
  • Sla geen hoofdmaaltijden over.
  • Probeer je warme maaltijd in de middag te eten.
  • Na de laatste training geen 100% maaltijd meer eten.
  • Eet matig fruit want daar zit veel suiker in, eet eventueel rouwkostsalades.
  • Vermijd bewerkte koolhydraten. Witbrood, pasta en pizzadeeg zijn dikmakers.
  • Gebruik geen witte suiker, gebruik hiervoor een natuurlijke zoetstof.
  • Wees zuinig met zout.
 
Enkele voedingssupplementen die van belang zouden kunnen zijn.
  • Extra hoogwaardige proteļne. Een sporter die veel aan krachttraining doet moet tussen de 1½ en 2½ gram eiwit per kg lichaamsgewicht per dag eten, afhankelijk van de zwaarte van de krachttraining.
  • Een hoogwaardige multi vitamine supplement.
  • BCAA suppletie tijdens de krachttrainingen.
  • HMB suppletie.
  • Glutamine suppletie.
  • Glucosamine suppletie.
  • Creatine suppletie. Gestructureerde inname hiervan is van groot belang. Zorg dat je niet langer dan 4-6 weken achtereen creatine inneemt. Na iedere innameperiode minstens een even lange creatineloze periode. Bedenk dat er in andere supplementen soms creatine verwerkt zit. Let hierop! Als je geen verbetering van je sportprestaties merkt tijdens een creatine inname periode, probeer dan een ander merk. De praktijk wijst uit dat creatine van verschillende merken anders kunnen reageren. Zoek voor jou de juiste, want creatine werkt!
 
 
 
© Piet Meijdam - Amsterdam